-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17254 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

مراد از مرجعيت و تقليد چيست؟ آيا تقليد امري نكوهيده نيست؟
جواب اجمالي:


«مرجعيت» به معناي فتوا دادن، يك اصطلاح فقهي است كه در مقابلِ آن، مفهوم «تقليد» قرار مي گيرد. در مصطلح مراد از «تقليد»، مراجعه ي غير متخصّص، در يك امر تخصّصي، به متخصص آن، يعني مرجع تقليد، مي باشد و از آنجا كه انسان غير متخصّص بايد در مسايل تخصّصي به متخصّص آن مراجعه نمايد، چنين تقليدي كاملا مقبول و معقول است.



جواب تفصيلي:


«مرجعيت» به معناي فتوا دادن، يك اصطلاح فقهي است كه در مقابلِ آن، مفهوم «تقليد» قرار مي گيرد; يعني هرگاه كسي «مرجع» است، ديگراني «مقلّد» او هستند. از اين رو، براي تحليل مفهوم «مرجعيت» ناگزير از توضيح معناي «تقليد» هستيم.

«تقليد» در زبان فارسي بار معنايي دارد كه حكايت از پيروي بدون دليل از كسي مي كند. اقبال در شعر معروف خود:

خلق را «تقليدشان» بر باد داد اي دو صد لعنت بر اين «تقليد»باد

به همين مفهوم نظر دارد، ولي در مصطلح فقهي مراد از «تقليد»، مراجعه ي غير متخصّص، در يك امر تخصّصي، به متخصص آن مي باشد. به همين دليل، بر خلاف مفهوم نخست كه در نظر عقلا منفي و مطرود است، اين معنا كاملاً مقبول و معقول مي باشد و مهمترين دليل بر جواز تقليد در مسايل ديني، همين نكته عقلايي است كه انسان غير متخصّص بايد در مسايل تخصّصي به متخصّص آن مراجعه نمايد و تمام ادّله ي لفظي تقليد ـ از قبيل آيه ي «فاسئلوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون»(1) ]اگر چيزي را نمي دانيد از عالمان سؤال كنيد.[ و يا روايات ـ به همين امر مقبول در نزد عقلا نظر دارد.

با اين وصف، نكته ي مرجعيت فقيه، تخصّص او در فقه و توانايي او بر استنباط احكام الهي از منابع شرعي است.




مهدي هادوي تهراني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.